#Nemocniční strava

Zleva, zprava ... Na facebooku, na webových stránkách .... Všude. Jídlo je hnusný v nemocnici Trápí nás tam hlady. To se nedá žrát. Co je to za šlichtu. Proč mám takový a makový jídlo? Proč on má něco jiného? Proč nedávají tolik zeleniny? Proč mi nedají celozrnný rohlík/ jiný jogurt? Proč mi nikdo nesmí nic donést? Tohle slyším a čtu snad neustále. Málo kdo pochválí jídla v nemocnici.
Povím vám svoje zkušenosti s nemocniční stravou. Ležela jsem celkem 3x v nemocnici - 2x na dětském oddělení, jednou na klasickém dospěláckém.
Poprvé jsem neměla naordinovanou dietu, takže jsem mohla jíst cokoliv. Ale protože jsem byla (jsem i teď) vybíravá v tom co budu jíst, tak jsem se ptala jestli nemůžu mít spíš puding s piškoty místo rohlíku s paštikou a jestli si nemůžu vzít ještě banán. Většinou mi vyhověli a nikdo do mě nic necpal. A taky jsem mohla jíst, co mi přinesla návštěva.
Podruhé jsem už měla "dietu" naordinovanou - takže suché těstoviny, piškoty, banány, jogurt. To byla prosím moje strava a jak mi šmakovalo. Pamatuji si, jak mi jí ještě ostatní děti záviděly - asi jídlo nebylo moc chutné pro ně.
U obou pobytů jsem si chodila pro jídlo k okýnku - takže proto jsem si asi mohla i vybírat.
Třetí pobyt v nemocnici jsem dostávala klasické jídlo. To už jsem dostávala na tácu hezky na pokoj. Jak jsem již psala- jsem vybíravá a vážně mi jen tak něco nechutná. A věřte tomu, že jsem neměla s chutí jídla jediný problém - snědla jsem vždy všechno! Jediný problém byl se samotnou konzumací jídla - měla jsem v ruce kanylu, takže jsem nemohla ruku ohnout a musela jsem jíst tou druhou.
A nakonec - nesetkala jsem se v žádné nemocnici s nutriční terapeutkou - nebyla jsem hospitalizovaná tak dlouho a ani jsem nebyla v nutričním riziku.

A teď k nemocnici.
Každá nemocnice má svůj dietní systém - různé diety, které se ještě mohou kombinovat (tekutá, normální, diabetická, redukční a další). Podle toho s jakým problém přijdete do nemocnice, takovou dietu vám udělí - takže pokud přijdete s tím, že máte problémy se žaludkem a střevy, nebo jste po operaci trávicího traktu, tak nejspíš dostanete dietu šetřící nebo i bezezbytkovou - takže nedráždí trávicí trakt, ale taky je nutno počítat s tím, že asi nebude úplně okořeněná podle vašich chutí. A bezezbytková znamená bez velkého množství vlákniny - tudíž bez ovoce a zeleniny - spíše dostanete nějaká pyré a kompoty. A taky právě dietní systém je důvod, proč třeba na pokoji jsou různá jídla. A taky právě kvůli přidělené dietě vám někdy nesmí návštěvy nosit jídla.
Další velký aspekt je rozpočet nemocnice na daného pacienta. Představte si, že máte na pacienta 30 Kč na celý den. Takže snídaně, svačiny, obědy, večeře a někdy i druhé večeře. Proto dostanete ten o korunu levnější jogurt, nedostanete pravou svíčkovou a nejsou to porce jak pro slony. Také je tím ovlivněné i množství ovoce a zeleniny - zelenina je prostě drahá.
Také je důležité si uvědomit, že v nemocnicích se vaří veliká množství jídel, takže to asi nebude úplně jako od maminky. Jídla se musí převážet po areálu a také někdy i do jiných nemocnic. Takže si zkuste uvařit pro 400 lidí a ještě to někam převážet.

A nakonec moje zkušenost z praxe ve stravovacím provoze ve veliké nemocnici = mega množství vařeného jídla. Měla jsem možnost ochutnat všechna jídla pro všechny diety. Opět opakuji - jsem vybíravá a jen tak mi něco nechutná. Chutnalo mi téměř všechno. Jediný můj problém byl u sladkých jídel, která na mě byla hodně sladká. Diabetická jídla jsou zas dost málo sladká (mně to nevadilo). Šlehaná jídla jsou prostě šlehaná, ale hold se na talíři mohou slít do jedné jakési břečky.

A vlastně jaká byla pointa tohoto článku? Nemocnice není výkrmna (tedy pokud tam nejede s podvýživou) a těch pár dní to s tou stravou zvládnete.

A co vy? Jaké máte zkušenosti s nemocniční stravou? 

3 komentáře:

  1. Dobrý článek, někdy je si třeba uvědomit, že nemocnice nemají milióny nazbyt. NAštěstí jsem tohle dlouho postupovat nemusela, protože jsem v nemocnici byla naposledy ve 2 letech, kdy jsem si šmakovala na rohlíku :-) :D

    https://wantbefitm.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkný článek, já s tím nemám nějak zkušenosti, naštěstí jsem zatím v nemocnici nikdy neležela. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem v nemocnici byla pár dní asi v 5 letech, takže si toho moc nepamatuju.. Ale super zajímavej článek :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý Váš komentář :)